Нещодавно до інституту надійшов наказ Міністерства освіти і науки України від 17 квітня 2025 року № 576 про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування інструментів та механізмів для трансформації різних сфер функціонування закладів вищої освіти на засадах прозорості та доброчесності, розроблених Національним агентством з питань запобігання корупції. Документом, у розробці якого взяли участь і експерти Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, ще раз наголошується, що корупція, на жаль, продовжує визнаватися однією з найактуальніших проблем в Україні.
І це при тому, що державна політика також розвивається: оновлюється законодавство, функціонує система антикорупційних органів тощо. Але для успішної протидії корупції у довгостроковій перспективі недостатньо простого встановлення нових правил або збільшення стягнень. Вирішальним є трансформація ставлення людей, насамперед молоді, до цього явища та кардинальна зміна їхньої поведінки шляхом формування нульової толерантності до будь-яких проявів корупції.
Саме таку стратегію в організації свого освітнього процесу вже декілька років поспіль реалізує й Ніжинський агротехнічний інститут. Тому нам є близькою тематика цього міністерського наказу і глибоко зрозумілими є тези Методичних рекомендацій.
Світова декларація ЮНЕСКО про вищу освіту в ХХІ столітті підкреслює, що однією з ключових місій вищої освіти є навчання молоді цінностям, що лежать в основі демократичного врядування. Вона закликає викладачів та студентів захищати і поширювати такі загальноприйняті цінності, як мир, справедливість, свободу, рівність і солідарність. Саме вища освіта і відкриває можливість сприяти вихованню цих цінностей, закріпити знання з доброчесності та етики, готуючи молодь до викликів її професійного майбутнього. Сучасний світ уже не сприймає корупцію як інструмент успіху.
Безумовно, розбудова доброчесного освітнього середовища неможлива без проактивної позиції кожного учасника освітнього процесу.
Запорукою ефективного виконання покладених на будь-який заклад вищої освіти завдань та його доброчесної репутації є управління корупційними ризиками. Йдеться насамперед про Антикорупційну програму – стратегічний документ, який визначає перелік заходів, що допомагають забезпечити прозорість та доброчесність усіх процесів ЗВО. Розробка антикорупційної програми вимагає залучення всіх співробітників із метою ідентифікації та подальшого попередження корупційних ризиків. Оскільки Ніжинський агротехнічний інститут є відокремленим підрозділом НУБіП України, то антикорупційна програма розробляється безпосередньо університетом, і саме вона лежить в основі діяльності всіх його відокремлених підрозділів.
А активна роль співробітників інституту проявляється тут у тому, щоб:
Активність студентів у цих питаннях є надзвичайно важливою, адже вони можуть:
Роль же адміністрації, а особливо керівника, тут є взагалі непереоціненною, адже саме директорові доручається:
Середовищем, у якому забезпечується реалізація ключових завдань інституту, є корпоративна культура. Вона сприяє створенню позитивного клімату в колективі через єдині правила та цінності, які розділяють і адміністрація, і співробітники, і студенти. І серед цих цінностей провідне місце повинні займати доброчесність і нетерпимість до корупції. Співробітники та студенти, обізнані з антикорупційними нормами та внутрішніми політиками інституту, знають, як їх застосовувати, а також куди звертатись у разі виявлення їх порушення.
Важливою складовою заходів із формування обізнаності всіх учасників освітнього процесу щодо знань у сфері антикорупції є комунікаційна робота з дотримання принципів доброчесності.
Самим ефективним елементом серед них є планові навчальні заходи з питань академічної доброчесності, адже саме під час системних навчань можливо визначити загальне розуміння принципів академічної доброчесності учасниками освітнього процесу, а також конкретні навчальні потреби відповідної цільової аудиторії. Регулярне навчання дасть змогу об’єднати учасників освітнього процесу навколо спільної мети – виховання культури академічної доброчесності в освітньому середовищі та стимулювання співробітників і студентів до опанування новими знаннями і навичками.
Уже зараз адміністрацією до систематичної просвітницької роботи долучаються досвідчені співробітники інституту з різних напрямів знань, адже доброчесність – це не якесь загалом окреслене розмите поняття, а просто щоденне якісне виконання своєї роботи на будь-якій ділянці діяльності інституту: хоч навчальній, хоч дослідницькій, хоч виробничій. Адміністрацією вивчається питання максимального залучення потенціалу науково-педагогічних працівників інституту для створення Групи сприяння академічній доброчесності, яка могла б стати осередком та ініціатором активностей членів колективу інституту.
Наразі триває розробка системи оцінювання досягнення результатів навчання з питань академічної доброчесності. У подальших планах адміністрації – запровадження регулярного моніторингу рівня формування компетентностей з питань академічної доброчесності.
Загалом на виконання наказу № 576 в інституті передбачено до 01 вересня 2025 року закріпити у локальних нормативних документах, зокрема положеннях, інструкціях, наказах, визначені Методичними рекомендаціями норми щодо підвищення рівня прозорості та доброчесності у діяльності інституту.
Зрозуміло, що ці розроблені правила та політики даватимуть результати, якщо їх будуть незаперечно дотримуватись всі представники освітнього процесу. Саме тому таким важливим є фактор контролю за дотриманням прийнятих правил та належне реагування на їх порушення.
Так, уже зараз інститут застосовує внутрішню нормативну документацію, насамперед таку, як Положення про академічну доброчесність науково-педагогічних, педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти ВП НУБіП України «Ніжинський агротехнічний інститут», згідно з якою порушення академічної доброчесності при написанні магістерської роботи, статті, тез виступу на конференції, круглому столі, конкурсної роботи чи будь-якої наукової чи навчально-методичної праці, під час атестації здобувача освіти передбачає юридичну відповідальність від попередження до відрахування з інституту.
Отже, можна достатньо обґрунтовано сподіватися, що без перебільшення стратегічним результатом цієї роботи стане те, що студентство, завдяки формуванню власних цінностей у навчальному середовищі, де переважають доброчесні стратегії поведінки, не толеруватиме корупцію та вважатиме доброчесність стандартом поведінки. У довгостроковій перспективі це сприятиме формуванню суспільства, нетерпимого до будь-яких проявів недоброчесності.
Ірина ДЕМЧУК, заступник директора з навчально-виховної роботи,
Олександр ГРАБОВЕЦЬКИЙ, уповноважена особа
з питань запобігання та виявлення корупції
(за матеріалами наказу МОН України від 17 квітня 2025 року № 576)
ПРИЙМАЛЬНА КОМІСІЯ
16600, Чернігівська обл.,
м. Ніжин, вул. Шевченка, буд. 10,
навчальний корпус № 1,
навчально-методичний відділ.
(04631) 2-31-30
vstup@nati.org.ua
АДМІНІСТРАЦІЯ
16600, Чернігівська обл.,
м. Ніжин, вул. Шевченка, буд. 10.
.
.
(04631) 2-52-70
natinau@ukr.net